Het tempo waarin marketingtechnologieën zich ontwikkelen blijft versnellen. Alles van websiteplatforms, softwarearchitectuur en -frameworks, methodologieën, kosten en de relatie tussen marketing en IT blijft zich snel ontwikkelen en verandert van jaar tot jaar.
Als u uw websitestrategie de afgelopen jaren niet hebt herzien, kunt u een aantal van deze kansen laten liggen:
- Klanten winnen en behouden
- Inkomsten verhogen
- Uw merk communiceren
- Analyses en informatie verzamelen
- Prestaties optimaliseren en integreren met andere kanalen
Zelfs als u deze gebieden in het verleden hebt aangepakt, blijven technologieën en platforms veranderen. Als u ervoor kiest om op oudere technologieën te blijven werken, kan dat ten koste gaan van uw winstgevendheid door inefficiënties zoals extra onderhoudskosten en de tijd die nodig is om verbeteringen door te voeren.
Moet u uw website opnieuw ontwerpen?
Als je je hebt afgevraagd of het een goed moment is om je website in 2021 te updaten of opnieuw te ontwerpen, zijn hier negen dingen om te overwegen:
1- Design leidt tot conversies
Schoonheid zit in het oog van de toeschouwer – en zeker in het oog van de bezoekers van uw website. Volgens onderzoek van de Missouri University of Science and Technology besteden gebruikers ongeveer 2,6 seconden aan het scannen van uw website om de informatie te vinden die zij zoeken. Hoe langer de gebruiker op uw pagina blijft, hoe beter de indruk – en het ontwerp speelt een grote rol bij het ter plaatse houden van bezoekers. Mensen zijn vergevingsgezinder voor goed ontworpen pagina’s, en die eerste indruk kan al binnen 50 milliseconden na een bezoek aan een site worden gemaakt.
Dit zijn belangrijke statistieken die leiden tot een onmiddellijke daling van de conversies als uw websitebezoekers niet verder komen dan de eerste pagina die ze bezoeken. Design is hoe bezoekers uw geloofwaardigheid en websiteveiligheid beoordelen en beslissingen nemen over uw merk. Zelfs kleine veranderingen in het ontwerp kunnen leiden tot een toename van de betrokkenheid, het behoud en het vertrouwen van bezoekers.
2- De behoefte aan snelheid
Met de hoeveelheid inhoud op het internet is onze aandachtsspanne steeds korter geworden. U weet al dat websitebezoekers snelle beslissingen nemen over het uiterlijk en het gevoel van uw website, maar dat wordt nog versterkt door hoe snel uw website laadt op desktop-, mobiele en tabletplatforms. Een recent artikel van Nielson Norman Group bevat een aantal beangstigende statistieken.
Ondanks alle verbeteringen op het gebied van breedband en internetsnelheid is de snelheid van websites de afgelopen tien jaar niet veel verbeterd. Uit gebruikerstests van de BBC blijkt dat voor elke seconde die een pagina nodig heeft om te laden, 10% van de gebruikers afhaakt. Deze statistieken tonen aan dat de prestaties van uw website van cruciaal belang zijn voor uw conversieoptimalisatie.
Mensen verwachten nu meer dan ooit onmiddellijke resultaten (denk maar aan hoe frustrerend het is als je een draaiend wiel ziet laden). Ongeacht wat de laatste stap is in het gebruikerstraject van uw website, als uw website niet snel en efficiënt presteert, zal het moeilijk zijn om de bezoeker te behouden voor een conversie.
3- Denk eerst aan mobiel
Hebt u ooit een website opgeroepen op uw telefoon of tablet en de inhoud niet goed kunnen lezen? Of het nu is omdat de tekst te klein was, of omdat u de gewenste links niet kon vinden, het wordt steeds belangrijker dat uw website geoptimaliseerd is voor meer dan alleen de desktopervaring.
In een wereld die verschuift naar mobile-first, moet uw website responsief zijn voor een consistente gebruikerservaring. Volgens CIODive komt 70% van alle internettoegang van mobiele telefoons. Met zoveel bestaande en mogelijk nieuwe bezoekers die uw website eerder op hun telefoon dan op hun computer bekijken, moet u ervoor zorgen dat u de mobiele ervaring optimaliseert, zodat uw bezoekers een positieve, blijvende indruk krijgen.
4- Consistentie is de sleutel
In een digitale wereld jongleert u met veel platforms, sociale mediakanalen en uiteenlopende inhoud. Het kan overweldigend zijn om de berichtgeving op uw website, advertenties in betaalde media, Facebook, Twitter en Instagram te beheren, om er maar een paar te noemen.
Maak een strategie voor consistente berichtgeving en de look & feel van uw digitale marketinginspanningen voor al uw platforms en kanalen om klanten door één traject te leiden. Het is verwarrend om één boodschap en ontwerp te zien in een e-mailnieuwsbrief en iets totaal anders op uw website.
Bouw content voor uw website die uw andere digitale en niet-digitale marketinginspanningen kan ondersteunen. Als u enkele seconden hebt om indruk te maken, maximaliseer dan de effectiviteit van uw marketinginspanningen door uw berichtgeving en de look & feel van uw content consistent te laten zijn op al uw kanalen.
5- Verschillende publiekssegmenten aanspreken
De inhoud van uw website moet niet gericht zijn op slechts één type bezoeker. Als uw doel is om een klant te converteren om een product te kopen, kijk dan naar het creëren van inhoud die ook gericht is op anderen die nog niet klaar zijn om te kopen, of al gekocht hebben.
Misschien hebt u een inschrijvingsformulier voor tips en informatie, of informatieve landingspagina’s die de klant helpen om uiteindelijk te converteren. Zo niet, dan zal een bezoeker misschien niet vaak terugkeren naar uw website als er geen relevante of bijgewerkte inhoud is na die ene actie.
Conversie vindt misschien ook niet meteen plaats – dus als u alle soorten gebruikers aanspreekt met inhoud, kan dat leiden tot daadwerkelijke conversies. Door inhoud te hebben die verschillende publiekssegmenten dekt, houdt u een brede bezoekersbasis die ook na het hoofddoel betrokken blijft.
6- Bestudeer het traject van de gebruiker
Of u nu over de nieuwste toeters en bellen beschikt of niet, het onderzoeken van het gebruikerspad op uw website bepaalt uw succes voor CRO. Leidt uw website gebruikers duidelijk naar uw uiteindelijke doel? Is er te veel informatie (of te weinig?) en wordt de gebruiker overweldigd? Call to action (CTA)-links moeten duidelijk zijn en bezoekers naar de volgende stap leiden – en probeer meerdere CTA’s op één plek te vermijden, omdat het verwarrend kan zijn wat de volgende stap voor de gebruiker is.
Afbeeldingen, koppen en teksten moeten gebruikers informeren en begeleiden. Te veel stappen op het pad, waaronder te veel formuliervelden, kunnen de betrokkenheid van gebruikers verminderen en leiden tot afhaken vóór conversies. Door deze potentiële blokkades te verminderen en de zaken zo eenvoudig mogelijk te maken, kan het conversiepercentage worden verhoogd. Het is belangrijk om het gebruikerspad op uw website te testen en de beslissingspunten, teksten of oproepen tot acties te vinden die tot mislukte conversies leiden.
7- Zoek manieren om mensen betrokken te houden
Er zijn een aantal tools en toepassingen die analyseren en analyseren wat er op uw website gebeurt. Een paar kritieke statistieken die u voor uw CRO moet onderzoeken zijn bouncepercentages en instappunten. Wat en waar zijn de hoogste percentages waar bezoekers weggaan voordat het gebruikerspad is voltooid? Kijk naar de pagina’s met de hoogste bouncepercentages en waar bezoekers doorgaans uw website binnenkomen – dat hoeft niet altijd de homepage te zijn.
Onderzoek waarom bezoekers vertrekken en bedenk wat er kan worden geoptimaliseerd of aangepast om de bezoeker vast te houden totdat hij of zij converteert. Uw bouncepercentage kan ook een nuttige metriek zijn als u wijzigingen aanbrengt op uw site; als het omhoog of omlaag schommelt, kan het een nuttige basislijn zijn terwijl u experimenteert.
8- Laat een moeilijk CMS geen procesversperringen opwerpen
Het Content Management Systeem (CMS) van uw website moet een robuuste, flexibele en responsieve tool zijn waarmee u uw inhoud gemakkelijk kunt bijwerken. Een moeilijk CMS maakt het voor uw content editors ingewikkeld om inhoud toe te voegen of bij te werken.
Gebruiksgemak betekent dat uw bedrijf snel kan reageren wanneer updates nodig zijn; u wilt geen achterstand oplopen omdat u afhankelijk bent van IT of één teamlid om updates uit te voeren. CMS’en zijn veranderd om gebruiksgemak mogelijk te maken voor sterk inhoudsbeheer door meerdere gebruikers, evenals de mogelijkheid om belangrijke gegevens bij te houden om de klantervaring op uw website te analyseren en te optimaliseren.
Een CMS waarmee u gemakkelijk sterke inhoud kunt verspreiden en de ervaring van uw klanten kunt volgen, zodat u hun toekomstige bezoeken kunt optimaliseren, is een essentiële basis voor uw website.
9- Bewaar het vertrouwen en wees veilig
Klanten maken zich steeds meer zorgen over en zijn zich bewust van privacy en veiligheid wanneer zij websites bezoeken en acties ondernemen op websites. Zelfs als u geen gebruikersgegevens op uw website opslaat, is het om meerdere redenen belangrijk dat u doet wat u kunt om ervoor te zorgen dat uw website veilig is: uw SEO-positie op Google en andere zoekmachines kan worden aangetast als uw website zonder SSL (https) als onveilig wordt aangemerkt; elke 39 seconden vindt er een hack plaats (en hackers zijn niet alleen op zoek naar creditcardgegevens – gebruikersnamen en wachtwoorden zijn ook gewild); en uw websitebezoekers zijn zich bewust van de belangrijkste factoren waarop zij moeten letten om ervoor te zorgen dat uw website veilig is. De beveiliging van uw website is essentieel voor het opbouwen van vertrouwen, het binden, behouden en converteren van uw websitebezoekers.
Een ander punt om rekening mee te houden is of uw website voldoet aan de richtlijnen voor toegankelijkheid van webinhoud (WCAG). Dit rapport documenteerde dat er tegen het einde van 2019 2.235 rechtszaken waren aangespannen tegen ADA web en app toegankelijkheid (60% tegen retail bedrijven). Er zijn verschillende tests die kunnen worden uitgevoerd om te zien waar uw website wel of niet aan voldoet. Enkele sectoren die worden aangeklaagd zijn kledingwinkels, consumentengoederen en e-commercewinkels. Het is belangrijk om te evalueren of uw website toegankelijk is voor uw klantenbestand door ervoor te zorgen dat uw website zoveel mogelijk voldoet aan de WCAG-normen.
Wat is het volgende?
Uw website is het middelpunt van uw digitale marketing ecosysteem. Het is een cruciaal onderdeel van het genereren van inkomsten en het behalen van uw bedrijfsdoelstellingen, dus het is belangrijk om ervoor te zorgen dat u de belangrijkste gebieden aanpakt bij het herontwerpen van uw site.
Als u vragen heeft of hulp nodig heeft bij het bepalen van de volgende stappen voor uw website, laat het ons weten – wij zijn er om u te helpen.